Pages

Nutrien yang Penting Bagi Wanita Hamil

Mengandung memerlukan nutrien yang penting lebih daripada wanita secara umum. Ini adalah kerana nutrien untuk memenuhi pengambilan yang diperlukan melalui janin di dalam rahim.

Berikut adalah beberapa nutrien yang penting bagi wanita hamil yang menjadi makanan setiap hari untuk di prom menu:
 

Nutrien yang Penting Bagi Wanita Hamil


http://maklumatkasihatan.blogspot.com/

  • Karbohidrat dan lemak, juga sebagai sumber tenaga buat membuahkan bahan-bahan kalori boleh ketahuan daripada bijirin, ubi.
  • Bahan-bahan juga sebagai sumber protein, pembina boleh diperolehi daripada daging, ikan, telur dan kekacang.
  • Mineral, sebagai Pengawal selia bahan boleh diperolehi daripada buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Vitamin B kompleks, bermanfaat untuk mengekalkan system saraf, otot-otot dan jantung buat berfungsi rata rata. Boleh ketahuan dalam bijirin, bijirin, kekacang, sayur-sayuran hijau, Yis, telur dan hasil tenusu.
  • Vitamin D, teramat bermanfaat buat pembentukan tulang dan pertumbuhan bayi. Sumbernya terletak terhadap minyak hati ikan, kuning telur dan susu.
  • Vitamin E, bermanfaat buat pembentukan sel-sel darah merah yang sihat. Makan institusi terutamanya bijirin gandum, kekacang, minyak sayuran & sayuran hijau.
  • Asid folik, bermanfaat buat pembangunan system saraf dan darah sel-sel, tidak ada sudah tidak sedikit sayuran hijau gelap seperti bayam, cauliflower dan brokoli. Terhadap buah-buahan, asid folik yang ketahuan dalam buah oren, pisang, lobak merah dan tomato. Kebutuhan folic asid sementara disaat hamil merupakan 800 mula tiap-tiap hari, terutamanya dalam tempoh 12 pekan mula-mula kehamilan. Kekurangan asid folik boleh mengganggu pembentukan otak, untuk kongenital Pusat saraf kepada perintah pula otak janin.
  • Besi digunakan Hotel yang mengandung buat mengelakkan anemia, tidak sedikit terdapat dalam sayur-sayuran Hijau (seperti bayam, kale, Daun ubi kayu, daun betik), daging dan hati.
  • Kalsium, dimanfaatkan bagi pertumbuhan tulang dan gigi, juga melindungi janin, perempuan hamil dari osteoporosis. Apabila kebutuhan kalsium perempuan hamil bakal tentu tak, oleh itu kekurangan kalsium dapat diambil daripada tulang-tulang ibu. Sumber-sumber kalsium yg lain merupakan sayur-sayuran hijau dan kekacang. Terhadap periode ini kalsium paling baik diperolehi dari susu dan minyak. Susu pula mengandungi tidak sedikit vitamin, vitamin A, D, B2, B3 dan vitamin C.
Itulah beberapa nutrien penting bahawa kami boleh memberitahu anda, mungkin berguna:)



Menyemak maklumat lain yang menarik :

0 komentar:

Posting Komentar